Scholen in Coevorden gaan leuke activiteiten na school aanbieden

Rijke Schooldag wil kansen van kinderen vergroten en helpen talenten te ontdekken
Ieder kind heeft talenten. Maar hoe weet je waar je goed in bent? Of wat je leuk vindt? De Panta Rhei, de Wilhelminaschool, en de Mijndert van der Thijnenschool in Coevorden gaan de leuke en uitdagende activiteiten die ze na schooltijd aanbieden daarom flink uitbreiden. Kinderen kunnen kennismaken met muziek, theater of een sport. Of meer leren over de natuur, koken, techniek of een beroep. Daarnaast wordt in de wijk het bestaande aanbod voor kinderen uitgebreid. De feestelijke kick-off was op 6 maart, de eerste activiteiten zijn al van start gegaan.

De activiteiten zijn een initiatief van Rijke Schooldag, een landelijk project van de Gelijke Kansen Alliantie van het ministerie van Onderwijs. Abby D., de mascotte van Rijke Schooldag, maakt de kinderen enthousiast voor de activiteiten. Meedoen aan de activiteiten is gratis.

“Wij willen dat alle kinderen in Coevorden gelijke kansen krijgen om zich te ontwikkelen en dat ze hun talenten kunnen ontdekken. Niet alleen op school, maar ook in hun vrije tijd. Daarbij kijken we kijken goed naar wat ze nodig hebben. Dat kan dus ook hulp bij huiswerk zijn, typeles, zwemles of omgaan met sociale media”, vertelt Francien Schipper-Modderman, projectleider van Rijke Schooldag Coevorden.

Enthousiast reageren
De organisaties die erbij betrokken zijn en/of activiteiten organiseren, zijn onder andere Maatschappelijk Welzijn Coevorden (MWC) en Kinderwereld. Ook de gemeente is nauw betrokken.

Annika van der Weide, directeur van de Mijndert van der Thijnenschool, is blij met een project als Rijke Schooldag: “Kinderen kunnen zo deelnemen aan workshops die ze normaal misschien niet kunnen doen. Ik verwacht dan ook dat ze – net als hun ouders – enthousiast reageren op het aanbod.”

“Fijn is ook dat de nieuwe activiteiten een verlengstuk van school zijn”, zegt Corine Kuper, directeur van Panta Rhei. “Wij steken op school extra tijd en aandacht in de basisvaardigheden zodat we gelijke kansen bij kinderen vergroten. Maar daardoor moeten wij bewuste keuzes maken en is er soms minder tijd voor het opdoen van andere vaardigheden. Daarnaast merken wij dat de financiële situatie van leerlingen een rol speelt in het wel of niet beoefenen van een hobby of sport. Dankzij Rijke Schooldag krijgen de leerlingen allemaal de kans hetzelfde te doen. Ze verrijken zich er enorm mee.”

Samen meer bereiken
Daarnaast vinden beide schooldirecteuren het belangrijk dat er meerdere organisaties betrokken zijn bij het project. Annika: “Daardoor is er een breder zicht op de kinderen en hun ouders.”

Merry Lucamba en Esmée Naber van HOME Dance Company, die de kinderen laten kennismaken met de urban dansstijlen, beamen dat: “Iedereen heeft zo zijn eigen expertises. Door samen te werken halen we van alles het beste naar boven én kunnen we ook nog eens meer mensen bereiken.”

Ook vinden ze Rijke Schooldag belangrijk: “Onze dansschool heet niet voor niets ‘HOME’. Wij willen dat iedereen zich thuis en veilig voelt en gelijke kansen krijgt. De buurtsportcoaches zijn al erg actief in Coevorden, maar er zijn meer van dergelijke activiteiten nodig. Juist in een wijk als Poppenhare.”