Abby D. werkt ook in Coevorden succesvol aan kansengelijkheid
Succesvolle Abby D. heeft de vleugels uitgeslagen van Zwolle naar Coevorden. In de wijk Poppenhare bundelen verschillende partijen hun krachten om alle kinderen leuke activiteiten aan te bieden op het gebied van sport, cultuur en welzijn. Ook de kinderen die anders niet zo snel bij een club of een vereniging zouden gaan. Want in het project Rijke Schooldag waarvan Abby D. mascotte is, draait het om kansengelijkheid. Het mooie is dat iedereen elkaar in deze missie weet te vinden: Panta Rhei (Catent), de Wilhelminaschool (Arcade) en de Mijndert van der Thijnenschool (Fiers), de gemeente Coevorden, Maatschappelijk Welzijn Coevorden en Kinderopvang Kinderwereld. ‘De samenwerking werkt op alle fronten door’, vertellen directeur Corine Kuper van Panta Rhei, Programmaleider Rijke Schooldag Francien Schipper en strategisch adviseur Matthias van den Brandhof.
Twee middagen per week is het een gezellige drukte van belang op de scholen in Coevorden. ‘Kinderen zijn onder de bezielende leiding van diverse workshopaanbieders aan het dansen, sporten, skaten en met minifietsjes in de weer’, vertelt Corine. ‘Ze koken, dansen, knutselen en doen spannende proefjes. Kortom: ze genieten. Een derde middag is bedoeld voor huiswerkbegeleiding.’ En zo heeft Abby D. na Zwolle ook een mooie plek in Coevorden gekregen.
Rijke schooldag
Zoiets gebeurt niet zomaar spontaan, daar gaat veel aan vooraf. Matthias bood ondersteuning en advies bij het aanvragen van de subsidieregeling School en Omgeving 2023-2025. Die is bedoeld om het programma ‘verrijkte schooldag’ uit te voeren, vanuit de gedachte dat alle kinderen hun talenten moeten kunnen ontdekken en zich volledig kunnen ontwikkelen, ongeacht hun thuissituatie of omgeving. ‘Het is de bedoeling om alle leerlingen een buitenschools aanbod aan te bieden, dat past bij de lokale behoefte en omgeving’, legt Matthias uit. ‘Daarbij draait het om de gebieden sport, cultuur, cognitieve en sociale ontwikkeling, oriëntatie op jezelf en op de wereld.’ Er komt veel bij kijken om zoiets tot stand te brengen. ‘Het gaat om het opbouwen van een gelijkwaardige samenwerking tussen gemeente, welzijnsorganisaties, kinderopvang, de scholen en natuurlijk de drie verschillende onderwijspartners Fiers, Arcade en Catent. Wat je nu ziet gebeuren is dat er meer projecten ontstaan. Zo maken meerdere scholen gebruik van de subsidieregeling Brugfunctionaris. En ook de subsidie voor verbinding van het primair en voortgezet onderwijs is in gezamenlijkheid opgepakt. De partners hebben elkaar door dit initiatief gevonden. Ik vind het prachtig om te zien hoe ze het belang van kansengelijkheid onderkennen en steeds meer met elkaar samenwerken.’
Mooie uitstraling naar de wijk
Op basis van de wensen van de drie scholen werkte Francien een aantal scenario’s uit. ‘Dat was nog niet zo makkelijk, omdat ze bijvoorbeeld alle drie op verschillende tijden uitgaan. Dus ik had ook een scenario bedacht waarbij ze elk een apart aanbod hadden. Maar ze gingen meteen voor het gezamenlijke scenario, dat vond ik echt krachtig. Het is een hele mooie uitwerking van de subsidie. De kick-of was gezamenlijk, waarbij ook de besturen aanwezig waren en dat heeft natuurlijk een hele mooie uitstraling naar de wijk: we doen het allemaal samen.’ Natuurlijk is het zoeken in het begin. ‘Wie doet wat en wie pakt waar de verantwoordelijkheid. Dat mag ook. Maar de basis waarnaar je steeds terug kunt verwijzen, is dat we het samen en in overleg doen en dat we het voor de kinderen doen. Niet alleen de kinderen van onze eigen school, maar van alle drie de scholen. Het gaat om een aanbod dat aansluit bij hun interesses en talenten, om een aanbod waar ze blij van worden. Daar doen we het voor.’
Aanwezige expertise benutten
Francien gaat heel zorgvuldig te werk, op alle fronten. ‘Op basis van de wensen van de directeuren organiseer ik het aanbod. We hebben een doel voor ogen, maar het moet wel aansluiten bij de school, bij de filosofie. Ik kan niet gewoon hetzelfde programma als in Zwolle organiseren, dan zou ik de plank misslaan. We kijken wat er allemaal al gebeurt in de wijk en of wij de expertise kunnen benutten van de maatschappelijke partners in de wijk. Zo werken we bijvoorbeeld goed samen met Maatschappelijk Welzijn Coevorden, die veel kennis en ervaring heeft. Die knowhow wil je graag benutten. En ik doe het samen met de directeuren. Zij doen suggesties en geven me tips, dat is superfijn. Ik kan uitvoeren wat zij bij mij neerlegt en zo blijft ze zelf in de lead, dat is het mooiste eigenlijk.’
De leerlingen vinden het prachtig
Het programma voegt veel toe voor de kinderen. ‘Ze hebben na schooltijd ook echt iets te doen’, zegt Corine. ‘Kinderen komen achter hun telefoon en laptop vandaan, ze ontmoeten elkaar, ze maken kennis met nieuwe activiteiten en zijn lekker actief bezig. Het mooie is dat de activiteiten die aangeboden worden in het verlengde van de schooldag zijn.’ Er wordt gewerkt in blokken van acht weken. ‘De aanbieders die goed in de smaak vallen, vragen we gewoon nog een keer. Bakken was bijvoorbeeld heel populair, schminken, goocheltrucs, proefjes doen. De leerlingen vinden het prachtig. Kinderen die je anders niet zou zien, doen nu heel erg mee. Het is mooi om op deze manier de kansengelijkheid te bevorderen.’ Het vraagt wel iets van de school, maar Corines team springt graag bij als het nodig is. ‘Het loopt goed, het gaat als vanzelf. Mijn team staat er heel erg open voor en promoot het ook. We doen het samen, en we houden altijd het hogere doel van kansengelijkheid voor deze kinderen voor ogen. Daar hoort ook een stukje dankbaarheid bij dat we dit mógen doen.’
‘Het gaat om de onderliggende gedachte van Abby D.’, zegt Francien. ‘Daar selecteer ik de aanbieders ook op. Het gaat niet om uurtje factuurtje. Je moet meedoen aan het grotere verhaal. Ik had bijvoorbeeld een heel mooi gesprek met een dansgroep, die de context meteen begreep. Die een kind niet wegstuurde als het de ouders financieel niet meer lukte, maar naar een oplossing zocht. Dat is de visie van Abby D. Het gaat om het kind. Het gaat om de verbinding met de school en met de wijk.’ Francien geniet van haar rol. ‘Ik krijg er echt energie van. Dan zie ik de scholen, de kinderen, de teams, de directeuren, de bestuurders en de partners in de wijk: iedereen staat er en dan denk ik: twee maanden geleden was er nog niks en nu komt alles hier samen. Ik word daar echt heel blij van.’ Matthias knikt. ‘Het idee moest eerst even landen, ook bij de gemeente, want er gebeurde voorheen ook al heel veel. Maar er was weinig samenwerking. Het is heel mooi om te zien hoe iedereen, inclusief de directeuren en de besturen elkaar nu gevonden hebben. Daardoor is veel meer mogelijk. Alles komt samen: expertise, kennis en passie.’