Catent staat stil bij de Dag van de Onderwijsmedewerker

‘Corona heeft het onderwijs wakker geschud’

CvB Stichting Catent roemt indrukwekkende innovatiekracht binnen het primair onderwijs

Corona heeft van het onderwijs grote flexibiliteit geëist. Het onderwijs moest in korte tijd compleet anders georganiseerd worden. Dat was intensief, maar het heeft ook iets moois opgeleverd. Jan Kroon en Eddy Verrips, die samen het college van bestuur van Stichting Catent vormen, blikken terug en vooruit.

‘Het primair onderwijs heeft tijdens de coronapandemie een indrukwekkende innovatiekracht laten zien. We hebben veel bewondering voor onze medewerkers die een enorme veerkracht en inzet hebben getoond. Corona heeft ons emancipatie van onze eigenwaarde gebracht; we kijken binnen het onderwijs nu zelf ook weer met meer trots naar ons werk. En dat is goed voor een positiever sentiment binnen onze sector’, stelt Jan Kroon. Hij vervolgt: ‘Niet alleen de maatschappij kijkt anders tegen het onderwijs aan, maar de pandemie heeft ook het vertrouwen van onze beroepsgroep een boost gegeven. Bij Catent zeggen we wel “onderwijs is onze toekomst”. Het gaat niet alleen om de toekomst van onze leerling, maar ook om die van onze medewerkers, van de maatschappij, van het land’.

Waardering en waarden

‘Ook andere publieke beroepen krijgen door corona meer waardering, er lijkt meer respect vanuit de maatschappij te zijn. En dat was nodig. De samenleving zal weer met waarden moeten worden geladen. We zien voor het onderwijs, samen met ouders, een rol om bij te dragen aan het doorgeven van de grondwaardes van onze maatschappij’, besluit Jan Kroon.

‘Ik zie je’ is en blijft van belang

‘Maar corona heeft meer gebracht’, stelt Eddy Verrips. Hij benadrukt dat het onderwijs door corona blijvend naar andere manieren kijkt om de leerstof aan te bieden. ‘Digitalisering heeft een grote vlucht genomen en er ontstaan meer hybride vormen van onderwijs. Daarnaast kunnen bepaalde zaken efficiënter worden georganiseerd, zoals meer vergaderen op afstand. De fysieke ontmoeting blijft daarbij van belang, het is essentieel om elkaar te blijven zien om te weten wat er speelt en om te leren van elkaar. Ook voor de leerlingen is het sociale aspect een belangrijke factor van het onderwijs. Daarin speelt de medewerker een belangrijke rol. Als mens en als onderwijsprofessional’.

Weg met ‘de slagbomen’

Verrips gaat verder: ‘Binnen het onderwijs staat de relatie onderwijsprofessional  – leerling – ouder centraal. Bij Catent zeggen we “eerst het kind, dan de leerling”. Bij Catent kijken we naar ieder kind. Zien we ieder kind. De doorlopende ontwikkellijn van nul tot twaalf / dertien jaar vinden we van belang. We gunnen ieder kind dat het na de basisschool weet “wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik”. Daarbij helpt het als ‘de slagbomen’ tussen kinderopvang, primair onderwijs en voortgezet worden weggenomen. Dat vraagt wel om een stelselwijziging van het onderwijs in Nederland’.

Voorbereiden op krappe arbeidsmarkt

Onderwijs blijft mensenwerk. De laatste tien jaar is er meer oog voor onderwijs, de salarissen binnen het primair onderwijs stijgen en er kiezen meer jongeren voor het onderwijs. Er is sprake van krapte op de huidige arbeidsmarkt. ‘Daar anticiperen we bij Catent op. We willen onze mensen graag behouden, investeren veel in scholing, hebben de Catent Academie en leren van elkaar via een (inter)professionele leergemeenschap’ vertelt Eddy Verrips. Hij vervolgt: ‘Er ontstaan prachtige initiatieven via Jong Catent om jong talent te binden. Daarnaast zoekt Catent naar andere manieren om medewerkers te werven. Zo hebben we de afgelopen twee jaar tien zij-instromers verwelkomd die onze passie voor ontwikkeling delen en uitdragen. We zijn blij met al deze initiatieven. Uiteindelijk gaat het erom hoe je je werkdag begint bij Catent en hoe je iedere werkdag eindigt’.

De bestuurders zijn hier zelf heel duidelijk over: ‘Wij doen dat vol trots en kijken ernaar uit om Catent samen met onze medewerkers te blijven ontwikkelen’