Coördinator pool en SO&P Tamara van Beukelen-Broeksmit: ‘Ik zie, waardeer en verbind’ 

Bij het sollicitatiegesprek naar de taken van coördinator Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) en Pool nam Tamara van Beukelen-Broeksmit een wonderlampje van Aladdin mee en wreef erover. ‘Ik heb drie wensen’, zei ze. ‘Eén: de kernwaarden “ik zie je”, “je bent belangrijk voor mij” en “ik waardeer je”, zijn voelbaar voor iedereen. Twee: iedereen werkt met heel veel plezier bij Catent. Drie: alles wat we hier bedenken, komt ten goede van het kind. Een poosje later kreeg ik het belletje: ik was het geworden. Ik ben zo trots op hoe ik mijn weg heb gevonden!’ 

Tamara werkt al bijna twintig jaar bij Catent. Sinds 1 oktober 2023 is haar werk onderverdeeld in vier taken: IB’er, organisatie van Samen Catent, coördinator SO&P, ook wel CoOP’er genoemd en coördinator Pool. Ze lacht. ‘Ja, ik ben wel een bezig bijtje. En deze taken lopen in elkaar over, merk ik. Mijn rol is vooral verbinden, het gaat over contact zoeken, de mensen een goede plek geven. Zo’n starter kom ik overal tegen.’ 

Drie poolcategorieën
‘Onze pool omvat wel 25 collega’s’, vertelt Tamara. ‘Een aantal daarvan hopt een dag per week en heeft daarnaast vaste uren op een school. Daar is de betreffende directeur dan verantwoordelijk voor. Dan heb je een categorie die zich inzet bij zwangerschaps- en ziekteverloven en gedurende langere tijd op een school werkt. Ik stem met directeuren af of ik wat kan doen vanuit de pool. En ten derde heb je nog de groep leerkrachten die een weekje op de ene school zitten en een dagje op de andere. En die laatste groep, ontdekte Catent, werd soms een beetje vergeten. Wie coördineert deze medewerkers, waar doet hij een ziektemelding, wie zorgt ervoor dat hij een kerstpakket krijgt? Daar kom ik om de hoek kijken. Ik maak een jaarplanning en doe de ontwikkelings- en beoordelingsgesprekken. Ik ben er voor hen, ik luister, ik sla op en ik ga aan de slag met eventuele verzoeken. SLIM-online verzorgt de hele planning.’ Het is een hele nieuwe taak. ‘We zijn nog wat zoekende: hoe houden we de pool zo goed mogelijk gevuld, hoe zorgen we ervoor dat de poolers niet maanden, soms wel een schooljaar lang, vastzitten op één school. Hoe zorgen we voor nieuwe aanvoer en dat ze enthousiast en gemotiveerd zijn en blijven.’ 

Coördinator Samen Opleiden Professionaliseren (CoOP’er) 
De CoOp’er is de schakel tussen Catent en KPZ. ‘Catent heeft van oudsher een hele goede samenwerking met de KPZ. Als CoOP’er hou ik me bezig met de verbinding, samenwerking en communicatie. Ik heb ook regelmatig CoOP-overleg met de partners van Vista en EPZ. Ik -de naam zegt het al- coördineer dus als het ware het gehele SO&P-gebeuren’, vertelt Tamara. ‘Het partnerschap is momenteel groeiende. We delen kennis en ervaring, we werken aan nieuwe ontwikkelingen. Op dit moment is bijvoorbeeld het inductiebeleid onderwerp van gesprek: hoe zorg je ervoor dat de startende leerkracht met plezier in het onderwijs blijft werken. Kijk, en daar heb je meteen de link met de pool-taak en met Samen Catent. Alle dingen die ik doe hebben raakvlakken. Het is verbinden, structureren, signaleren, oplossen.’ 

Veel op het bordje 
Tamara heeft behalve het belang van het kind ook altijd het belang van de collega voor ogen. ‘De starter heeft een vangnet nodig. Het lesgeven wordt steeds pittiger. Ga maar eens voor een klas staan met dertig kinderen waaronder leerlingen met autisme, een dyslexieverklaring, meervoudige begaafdheid, adhd, dyscalculie. Dat is complex. Doe daarbij je administratie, je analyses, regel de planmatige zorg en organiseer ondertussen ook nog dat voetbaltoernooi of de kinderboekweekactiviteiten. Het is veel wat op je bordje komt. Je hebt op de pabo wel vier jaar geleerd en kennis opgedaan, maar dat spannende oudergesprek heb je nog niet gevoerd. Ik vind het belangrijk dat de starter goede begeleiding krijgt.’ 

Je wordt gezien 
Tamara geniet van al haar taken en die zitten haar met haar empathisch en verbindend vermogen ook als gegoten. ‘Gisteren had ik een afspraak op basisschool St. Theresia in Steenwijksmoer in de buurt van Coevorden en ik werd heel leuk ontvangen door de directeur en de poolleerkracht. Ik zit daar aan die teamtafel en ben helemaal gelukkig. Ik denk: wat een mooie school heeft Catent hier. Naast me zit een stagiaire die ik herken. “Heb ik jou niet ontmoet op de KPZ-sollicitatieavond?” vraag ik. “Klopt”, zegt ze. Ze blijkt op de kleutergroep te zitten en ik zie het meteen: dit meisje is gewoon al bijna een leerkracht. Dus die ga ik onthouden. In mijn enthousiasme hoop ik altijd mensen mee te kunnen nemen. Mensen waarderen, ze serieus nemen. Dat is wat ik doe, en ik ervaar het zelf ook. Als een directeur niet had gezegd dat deze nieuwe rollen echt iets voor mij waren, had ik hier misschien helemaal niet gezeten. Je wordt gezien en in je kracht gezet bij Catent. Dat is geweldig.’ 

Ons mooie vak 
Als pool-coördinator heeft Tamara een boodschap. ‘Ik vind het belangrijk dat we het werk van de poolleerkrachten niet onderschatten. Zij moeten elke dag weer opnieuw kunnen aanstaan, kunnen afstemmen, in een nieuw team kunnen functioneren. We moeten zuinig zijn op deze mensen, ze met open armen ontvangen en koesteren.’ Als CoOP’er heeft ze ook een boodschap. ‘Het SO&P is van ons allemaal, dat zetten we als directeuren, teams en schoolopleiders samen neer. Het zijn onze toekomstige collega’s die we ontvangen, daar moeten we tijd en energie insteken. Als we het Samen Opleiden willen Professionaliseren, is het belangrijk dat het door iedereen gedragen wordt. Dat we er gezamenlijk voor zorgen dat het hele mooie vak dat wij hebben, mooi is en blijft, voor iedereen.’