De Wingerd bestaat 40 jaar

Het 40-jarige bestaan van basisschool De Wingerd gaat niet ongemerkt voorbij. Eind september waren er een hele week feestelijkheden met en door kinderen.

Suzanne Roemeling is sinds mei de nieuwe directrice van de basisschool. Suzanne was voorheen al directeur en interim-directeur op twee andere scholen van Catent en heeft 11 jaar voor de klas gestaan. “De Wingerd is een heel stabiele school met ongeveer 200 leerlingen en weinig verloop van leerklachten. Hierbij is een goede mix tussen mannen en vrouwen en jong en oud. Dit geeft het team een goede basis en een stabiele uitstraling naar de leerlingen en ouders”, vertelt Suzanne.

De kinderen zijn de feestweek begonnen met het instuderen van een lied begeleid door een vakdocent Muziek. Alle groepen volgenden die dag een muziekworkshop. Het lied werd aan het eind van de dag met alle leerlingen op het plein ten gehore gebracht. In de loop van de week waren er allerlei activiteiten, zoals een picknick, cultuurcarrousel, een sportdag en vandaag, op de donderdag, het posterproject.
De bedoeling is dat alle leerlingen in een spetterende houding op de foto worden gezet. Hierna worden zij digitaal in een posterformat geplaatst bij hun eigen gemaakte kunstobject. Uiteindelijk krijgen alle leerlingen deze poster ter herinnering aan deze feestweek.

Elke groep kinderen heeft een kunstobject gemaakt. Geheel door henzelf bedacht. Het enige wat zij meekregen waren twee materialen. Ze konden kiezen uit een pvc-buis, een tennisracket, een stok of lapjes stof die in het kunstwerk verwerkt moesten worden.

De groepjes bestonden uit leerlingen van groep 1 tot en met 8. Hierdoor oefenen zij samenwerken, brainstormen en elkaar helpen. Zo worden alle elementen van het leren erin verwerkt.

Na gebruik van heel wat schilderstape, verf en lapjes stof hebben de leerlingen vol enthousiasme hun kunstzinnige objecten gefabriceerd. De leerlingen zijn er trots op en ’s middags mogen alle ouders de kunstwerken, via een speciale looproute,  komen bewonderen op het schoolplein.

Wanneer de leerlingen mogen vertellen wat zij het leukste vinden deze week roepen zij  enthousiast: “Vieze handen door de verf, werken met de leerlingen uit andere klassen.” Wat eruit springt is de opgewektheid van de kinderen en zoals een leerkracht benoemt: “Het is een fantastische week waarin de kinderen veel plezier hebben en veel leren..”