Gezamenlijke studiedag met de expertisecentra van OOZ en Catent
Op 14 oktober vond er een gezamenlijke studiedag plaats met de expertisecentra van OOZ en Catent met als onderwerp: ‘Effectief gedrag van begeleiders, geeft effectief gedrag van leraren en pedagogisch medewerkers’. De dag is onderdeel van een 4-daagse leergang die verzorgd wordt door Mirella van Minderhout.
Intensieve samenwerking tussen expertisecentra van Catent en OOZ
Deze studiedag komt voort uit een intentieverklaring die in 2021 is ondertekend door de bestuurders van OOZ en Catent. Hierin is onder andere beschreven dat de expertisecentra van beide partijen in de toekomst intensief gaan samenwerken. De experts uit deze expertisecentra kunnen hierdoor over de grenzen van de denominatie heen hun kennis en kunde inzetten voor de leerlingen van alle scholen en partijen binnen de gemeente Zwolle.
Eerste gezamenlijke studiedag van de leergang
De leergang legt het accent op de leraar/pedagogisch medewerker als ingang tot gedragsveranderingen bij kinderen. Dit vanuit de wetenschap dat de leerkracht er toe doet én vanuit de overtuiging dat de oplossing meer dan eens in de context ligt (“When a flower doesn’t bloom you fix the environment in which it grows, not the flower”). Effectief handelen van de leraar/pedagogisch medewerker op het gebied van klassenmanagement, differentiatie en pedagogisch klimaat laat kinderen optimaal functioneren. Hoe kunnen wij als begeleiders onze leerkrachten/pedagogisch medewerkers hierbij het beste ondersteunen? Hoe motiveren we hen en helpen wij hen om naar hun eigen gedrag te kijken en, indien gewenst, hun gedrag te veranderen? Wat vraagt dit van ons als begeleider?
Het verschil kunnen maken voor de kinderen
De deelnemers zijn bezig geweest met zowel het vergroten van hun kennis als het versterken van hun vaardigheden. Op deze manier hopen zij het verschil te kunnen maken voor hun leerkrachten/pedagogisch medewerkers, zodat zij in staat worden gesteld om de kinderen het best mogelijke onderwijs te bieden.